Artikel - 15 oktober 2024

Veilig recyclen van e-waste

Voorkom afvalbranden door lithium-ion-batterijen

Te veel afgedankte elektrische apparaten belanden nog steeds bij het restafval, wat niet alleen het hergebruik van waardevolle grondstoffen belemmert, maar ook het risico op afvalbranden verhoogt door de aanwezigheid van lithium-ion-batterijen. Iedereen in Nederland kan een extra inspanning leveren om meer e-waste in te zamelen of te laten repareren.

Daarom organiseren Stichting OPEN en WeCycle van 14 tot 21 oktober de Nationale Recycle Week. Deze week geeft speciale aandacht aan het correct inzamelen van elektrische apparaten en verlichting, om de inzamelingsresultaten te verbeteren en afvalbranden te voorkomen.

Afzonderlijk inzamelen van batterijen

Afvalbranden zijn een groot probleem in de afval- en recyclingsector, waarbij lithium-ion-batterijen vaak de oorzaak zijn. Deze batterijen kunnen in brand vliegen. Dit gebeurt vooral wanneer ze beschadigd raken door zware machines, maar soms ook spontaan. Dit type batterij wordt steeds vaker in allerlei apparaten gebruikt, zoals accuboormachines, smartphones, tablets en e-bikes. De batterijen bieden veel voordelen, zoals het opslaan van duurzame energie, maar brengen ook veiligheidsrisico's met zich mee in de einde-gebruiksfase.

Om brandgevaar te verminderen, is het van groot belang dat lithium-ion-batterijen niet bij het restafval of grof huishoudelijk afval terechtkomen. Het advies is om deze batterijen, waar mogelijk, uit het apparaat te halen en ze gescheiden in te leveren.

Een berg oude elektrische apparaten en kabels

Een belangrijke uitdaging is dat in sommige apparaten de batterij niet verwijderd kan worden, zoals bij veel mobieltjes. Dit belemmert het gescheiden inleveren. Daarom roept de Vereniging Afvalbedrijven producenten op om apparaten zo te ontwerpen dat batterijen eenvoudig toegankelijk en verwijderbaar zijn.

Beter inzamelresultaat e-waste nodig

Het inzamelpercentage van e-waste in Nederland ligt nog te laag. Hoewel het volume van de inzameling wel is gestegen, voldoet Nederland niet aan de aangescherpte doelen vanuit Brussel. Daarom wordt de oproep gedaan aan consumenten en bedrijven om hun e-waste in te leveren bij officiële inzamelpunten. Dit voorkomt dat waardevolle grondstoffen verloren gaan en helpt bij het verminderen van lekstromen naar landen buiten Europa.

Voorkomen van afvalbranden

De afval- en recyclingsector investeert veel in het voorkomen van branden, onder andere door het gebruik van infraroodcamera’s, sprinklers en het compartimenteren van afvalstromen. Ondanks deze inspanningen blijven lithium-ion-batterijen een risico wanneer ze ongezien tussen het afval terechtkomen. De sector pleit daarom voor meer samenwerking in de gehele keten om dit probleem aan te pakken. Een landelijke Taskforce Batterijbranden ontwikkelt oplossingen voor brandrisico's bij afvalverwerking, waarbij onder meer wordt gekeken naar de risico’s van lithium-ion-batterijen.

Bewustwording vergroten

Een belangrijke stap in het voorkomen van afvalbranden is het vergroten van bewustwording bij consumenten. Nu ligt de nadruk in communicatie vaak op milieuwinst en hergebruik, maar het veiligheidsaspect mag meer naar voren worden gebracht. Consumenten moeten weten dat het verkeerd weggooien van elektrische apparaten bij het restafval niet alleen schadelijk is voor het milieu, maar ook brandgevaar kan opleveren.

De circulaire economie vraagt om nieuwe businessmodellen

Kwaliteit ingezamelde stromen is nodig om ze te kunnen recyclen tot hoogwaardige producten