Nieuws

Artikel - 16 februari 2023

Playmobil-figuren van recycled content

Serie focus op voorkant van productieketen – aflevering 6

De voorkant van de productieketen is aan zet. Om de circulaire economie van de grond te krijgen, moeten daar grote stappen worden gezet. We moeten anders ontwerpen, produceren en consumeren. In een serie artikelen focust de Vereniging Afvalbedrijven op de mogelijkheden die aan het begin van de keten liggen. In deze vierde aflevering 𝘙𝘢𝘮𝘰𝘯 𝘉𝘰𝘯𝘨𝘦𝘳𝘴, manager plastics van Coolrec, over ketensamenwerking met Playmobil.

Tijgers, olifanten, rivierdolfijnen, reuzenschildpadden, safariwagens, wolven, boomhutten, talloze poppetjes: met Wiltopia lanceert Playmobil een nieuwe duurzame themawereld. De nieuwe speelgoedfiguren bestaan voor minimaal 80 procent uit post-consumer gerecyclede materialen en biobased kunststoffen. Coolrec, een dochteronderneming van Renewi, levert het gerecyclede plastic. “De Playmobil-figuren van Wiltopia die nu in de winkel te koop zijn, zijn uitsluitend van Coolrec-materiaal gemaakt, zowel polystyreen (PS) als acrylonitril butadieen styreen (ABS) uit afgedankte koelkasten. Ondertussen leveren we maandelijks het viervoudige van een jaar geleden en dit jaar ligt een nieuwe countryrange in de winkel. Ook de verpakkingen van Wiltopia, zowel het papier als de plastics zakjes, zijn van gerecycled materiaal.”

De Horst Brandstätter Group, moederbedrijf van Playmobil, wil in 2027 klimaatneutraal zijn en maakt daarvoor 50 miljoen euro vrij.

Realisme bijbrengen

Met de Duitse Horst Brandstätter Group, moederbedrijf van Playmobil, zette Bongers de ketensamenwerking op poten. Het optuigen van een supply chain met recycled content is complex en vraagt veel tijd, energie, overleg en aanpassingen aan het product. “Soms sturen producenten ons een datasheet met specificaties van virgin materiaal, en stellen ze: ‘Maak een kopie, liefst goedkoper’. Zo werkt het niet. We moeten producenten realisme bijbrengen. Gerecycled plastic is geen virgin materiaal. Recycled content vereist aanpassingen aan producten, zoals het bijstellen van kleuren. Hoe optimaal we ook recyclen, de kwaliteit zal altijd licht fluctueren. De Playmobil-figuren ogen net wat anders: iets matter en minder felgekleurd en glimmend dan met virgin plastic.”

‘Ik constateer een toenemende aandacht bij producenten om gerecycled plastic in hun producten te gebruiken.’

Ambitieuze duurzaamheidsstrategie

Wat volgens Bongers hielp om eruit te komen, was de absolute wil van beide partijen om te slagen. “Playmobil was er echt op gebrand om secundaire grondstoffen te gebruiken. Alle bedrijfsonderdelen zaten op één lijn. Dat is belangrijk. We maken ook mee dat de afdeling duurzaamheid wel wil, maar de inkoop- en onderzoeksafdelingen andere prioriteiten stellen.” De ambitie van de fabrikant volgt uit de recente duurzaamheidsstrategie van de Horst Brandstätter Group, het moederbedrijf van Playmobil. Het concern wil in 2027 klimaatneutraal zijn en maakt daarvoor 50 miljoen euro vrij. In 2030 wil de groep bedrijven de materiaalkringlopen gesloten hebben. “In Duitsland is Playmobil onlangs een pilot gestart om oud Playmobil via een antwoordnummer terug te sturen. Ze willen een recyclingketen opzetten. Tot dusver komt er echter weinig terug. Het toont aan dat Playmobil in de basis heel duurzaam is, het gaat van generatie op generatie of wordt doorverkocht.”

Hoge kwaliteitseisen

Voor het toepassen van recycled content willen producenten leveringszekerheid wat betreft kwaliteit en volume over een lange periode. Playmobil stelt hoge kwaliteitseisen, zeker omdat het kinderspeelgoed betreft. “In Europa gelden strikte regels om te verzekeren dat speelgoed veilig is voor kinderen. Zo mag plastic absoluut geen schadelijke stoffen bevatten. Kinderen stoppen zo’n Playmobil-figuur in hun mond en kauwen erop.” De binnenkant van koelkasten voldoet aan deze strenge normen, omdat het materiaal van origine onder wetgeving voor food contact materials viel. “Het bestaat uit zuiver PS- en ABS-plastic en is erg sterk. Playmobil was in het begin enkel geïnteresseerd in ABS, omdat dat hun basisgrondstof is. We hebben ze overtuigd om ook PS-plastic te proberen. Dat pakte goed uit. PS blijkt onder meer geschikt voor bodemplaten en huisjes.”

‘Branches als speelgoed, elektronica en automotive stellen hogere eisen aan kwaliteit en analyses.’

Consequenties organisatiestructuur

Voor de ketensamenwerking moest Coolrec de kwaliteit verhogen. “De PS- en ABS-stroom uit koelkasten verwerken we apart zodat geen contaminatie kan plaatsvinden met andere materialen. Ook voeren we intensieve kwaliteitscontroles uit. Iedere batch wordt apart gecertificeerd door een onafhankelijk laboratorium. Met barcodes kunnen we de herkomst van een batch traceren.” Het leveren aan hoogwaardige toepassingen heeft consequenties voor de organisatiestructuur. “Branches als speelgoed, elektronica en automotive stellen hogere eisen aan kwaliteit en analyses dan producenten van bermpalen en bloempotten. De capaciteit van ons laboratorium is verdubbeld en we halen extra kennis, expertise en analysetechnieken in huis. Zo loopt bij ons een gediplomeerd polymeerkundige rond.”

Educatieve rol

Playmobil draagt het recycleverhaal actief uit. ‘With sustainable materials’ staat groot op de doos. In een video vertelt een Playmobil-figuurtje over het recyclen van oude koelkasten. Het concern ziet voor zichzelf nadrukkelijk een educatieve rol weggelegd. Steffen Höpfner, CEO van de Horst Brandstätter Group, zegt daarover in een persbericht: “We willen kinderen niet alleen voorzien van duurzaam vervaardigde producten, maar ze ook van jongs af aan leren hoe belangrijk het is om onze planeet te beschermen.” Wiltopia wordt over de hele wereld verkocht en won afgelopen jaar een reeks internationale prijzen.

‘Gerecycled plastic is geen virgin materiaal.’

Kantelpunt

Playmobil staat niet alleen. Bongers constateert toenemende aandacht bij producenten om gerecycled plastic in hun producten te gebruiken. De Europese Unie speelt een belangrijke aanjagende rol. “We staan op een kantelpunt. Enerzijds komt Brussel met richtlijnen die producenten verplicht om gerecycleerde plastics te gebruiken zoals in verpakkingen, anderzijds activeren ze sectoren als de automotive en elektronica met pushcampagnes. Grote brand owners nemen nu het voortouw.” Met meerdere producenten voert Bongers momenteel gesprekken. “Ons ultieme doel is hergebruik van koelkast naar koelkast, dan zijn we echt circulair.”

Voor het toepassen van recycled content willen producenten leveringszekerheid wat betreft kwaliteit en volume over een lange periode.

Circulaire economie

Circulaire economie

Klimaat

Klimaat

Recycling en restmaterialen

Recycling en restmaterialen