Nieuwsbericht - 9 februari 2023

Zaterdag 25 maart: Landelijke Compostdag 2023

Op zaterdag 25 maart vindt voor de vijftiende keer de Landelijke Compostdag plaats. Op deze dag delen gemeenten verspreid over het land eenmalig compost uit. Daarmee bedanken zij inwoners voor het scheiden van hun groente-, fruit- en tuinafval (gft). De afvalsector wil burgers stimuleren om dat op de juiste manier te blijven doen, zodat met het gescheiden ingezamelde gft goede compost kan worden gemaakt. Tijdens de Landelijke Compostdag willen we iedereen kennis laten maken met het waardevolle product compost. Compost zorgt voor een vruchtbare bodem en duurzame teelt van ons voedsel.

Tijdens de Landelijke Compostdag zien de inwoners van Nederland wat hun inspanningen opleveren en maken ze kennis met het waardevolle product compost. Met het composteren van gft sluiten we de kringloop en dragen we bij aan het behoud van grondstoffen. Schoon gft is de basis voor een goede kwaliteit compost. De productie van goede compost begint bij de consument thuis. Hoe beter het afval wordt gescheiden, hoe hoger de kwaliteit van de compost. Kwaliteitscompost zorgt voor een gezonde bodem waarop ons voedsel wordt verbouwd.

Van waarde voor bodem en milieu

Jaarlijks wordt bijna 1,7 miljoen ton gft ingezameld. Dit zijn ruim 55.000 vrachtwagencombinaties vol. Van het gescheiden ingezameld gft wordt compost gemaakt. Elk jaar kan de sector hierdoor ongeveer 700.000 ton compost leveren.
Gemengd met tuinaarde is compost een ideale bodemverbeteraar. Compost stimuleert de groei van gewassen op milieuvriendelijke wijze, reguleert de waterhuishouding en zorgt voor een natuurlijke balans in de grond. Ook legt compost CO2 vast in de bodem. Met moderne technieken wordt de positieve bijdrage aan het milieu verder vergroot. Veel bedrijven winnen bijvoorbeeld eerst biogas uit het gft voordat er compost van wordt gemaakt. Van dit gas wordt elektriciteit gemaakt of groen gas voor de transportsector.

Locaties

De Landelijke Compostdag is een initiatief van de Vereniging Afvalbedrijven. Haar leden organiseren de dag in samenwerking met gemeenten. Inwoners kunnen compost afhalen op locaties verspreid over het land, zoals gemeentewerven, milieustraten en composteerbedrijven. In de huis-aan-huisbladen of op de website van de gemeente kunnen geïnteresseerden kijken of in hun buurt compost wordt uitgedeeld.

Daniëlle van Vleuten

Daniëlle van Vleuten