Header hergebruik

Persbericht - 9 april 2018

Vrije handel recyclebaar afval essentieel na Brexit

Gezamenlijke persverklaring Vereniging Afvalbedrijven en ESA

De Vereniging Afvalbedrijven en haar Britste zusterorganisatie ESA (Environmental Services Association) bepleiten voortzetting van de vrije handel in afval voor recycling en terugwinning van grondstoffen tussen het Verenigd Koninkrijk en andere Europese landen nadat het Verenigd Koninkrijk de EU heeft verlaten. Daarover sturen de brancheorganisaties vandaag gezamenlijk een verklaring uit.

Jacob Hayler, directeur van ESA:

“Wij zien in Brexit een kans voor het Verenigd Koninkrijk om zijn binnenlandse verwerkingscapaciteit voor recyclebaar - en restafval, verder te ontwikkelen. We hopen dat Defra’s (het Britse departement voor milieu, voedsel en landbouw) grondstoffen- en afvalstrategie concrete maatregelen zal omvatten voor het realiseren hiervan. Tegelijkertijd moeten we niet uit het oog verliezen dat zelfvoorziening nog ver weg is, in het bijzonder voor recyclebaar materiaal.
Daarom is het absoluut noodzakelijk dat op het moment dat het Verenigd Koninkrijk de EU verlaat, de handel in recyclebaar en herbruikbaar afval zo vlekkeloos mogelijk door kan gaan. Wij zijn blij vandaag over dit belangrijke onderwerp een gezamenlijke verklaring te kunnen uitdragen met onze Nederlandse collega’s.”

Dick Hoogendoorn, directeur van de Vereniging Afvalbedrijven:

"De basis voor de transitie naar de circulaire economie wordt gevormd door het terugdringen van grootschalig storten in Europa. Onze afvalsector biedt andere lidstaten hierbij de helpende hand. Nederlandse afvalbedrijven kunnen andere Europese landen helpen met de behandeling van afval voor recycling en terugwinning van grondstoffen, net zo lang totdat zij voldoende eigen verwerkingscapaciteit hebben. Landen worden in toenemende mate van elkaar afhankelijk bij de adequate verwerking van afvalstoffen. Dit geldt voor bijna alle landen binnen Europa."

Unico van Kooten

Unico van Kooten

Europese circulaire economie heeft baat bij één Europese afvalmarkt

Europa