Nieuwsbericht - 6 maart 2023

Startschot Week van de AfvalHelden 2023

Medewerkers in het zonnetje gezet

Met het onthullen van een banner gaven brancheorganisaties NVRD, Vereniging Afvalbedrijven en Transport en Logistiek Nederland vanochtend bij waste-to-productbedrijf Renewi in Nieuwegein het startschot van de Week van de AfvalHelden. Van 6 tot en met 12 maart worden vrouwen en mannen die werken in de reiniging, inzameling, transport, recycling en verwerking extra in het zonnetje gezet. Deze Helden staan aan de basis van een schone en circulaire samenleving. Zeker 130 gemeenten, bedrijven en organisaties doen mee aan de week en organiseren veel acties voor hun medewerkers. Ook inwoners van Nederland uiten hun waardering. De activiteiten variëren van trakteren op een ontbijtje, het organiseren van een bijzondere activiteit, het geven van een cadeautje, het uitschrijven van een wedstrijd, het opsteken van een duim of het aanbieden van een kop koffie.

Startschot van de officiële opening van de Week van de AfvalHelden 2023 bij Renewi Nieuwegein

Elke dag zetten 30.000 medewerkers zich in voor het inzamelen van afval en grondstoffen, het draaiend houden van milieustraten, schone straten, plantsoenen en riolen, het vervoeren van ons afval en het recyclen en verwerken ervan. Nederland zou een stuk minder schoon, gezond en veilig zijn zonder hen. Dat hebben de stakingen wel duidelijk gemaakt.

Derde editie Week van de AfvalHelden

Om de waardering voor de mensen extra kracht bij te zetten, organiseren de brancheorganisaties NVRD, Vereniging Afvalbedrijven en TLN sinds 2021 jaarlijks de Week van de AfvalHelden. Met dit initiatief roepen we heel Nederland op om hun dank uit de spreken voor de medewerkers in onze branche. Want zij zorgen ervoor dat Nederland dagelijks schoon, leefbaar en afvalvrij blijft, en dat het afval wordt omgezet in nieuwe grondstoffen en energie.

Breed opgepakt

NVRD, Vereniging Afvalbedrijven en TLN zijn tevreden dat hun initiatief zo breed wordt opgepakt. “Met onze AfvalHelden maken we Nederland iedere dag weer een klein beetje mooier. We zijn trots op de rol die ieder van ons speelt om afval in te zamelen en zo goed mogelijk te verwerken om er iets nieuws van te maken. Dat doen we in Nederland erg goed. Dat mogen we elkaar en de omgeving meer en vaker vertellen. Daarom is de Week van de AfvalHelden ook zo mooi.”

AfvalHeld Mathieu Hogervorst, voorman bij Renewi, vertelt over de innovatieve sorteerlijn voor verdere nascheiding van houtafval uit bouw- en sloopafval

Innovatieve houtsorteerlijn van Renewi

Gastheer van de officiële opening was Renewi Nederland. Op hun locatie in Nieuwegein zorgt een innovatieve sorteerlijn voor verdere nascheiding van het houtafval dat uit het bouw- en sloop- of grof afval is gesorteerd. Twee optische scheiders, met infraroodtechniek, leveren twee fracties uit de uitgesorteerde houtmix: recyclebaar hout, waar bijvoorbeeld spaanplaat van wordt gemaakt, en hout dat geschikt is als brandstof voor het opwekken van energie (stroom en warmte). In 2023 resulteert dit in 20.000 ton hout voor recycling. Renewi verkent de mogelijkheden van verder sorteren en het terugwinnen van meer waardevolle stromen.

“Bij Renewi zijn wij trots op onze AfvalHelden”, zegt Marc den Hartog, Managing Director Commercial Waste Nederland, “en afval bestaat niet, dus daarom noemen wij ze Recyclinghelden. Zij maken met hun inzet en vakkennis de wereld een stukje mooier, door nieuw leven te geven aan gebruikte materialen.”

Kijk hier de openening van de Week van de AfvalHelden 2023 terug:

Daniëlle van Vleuten

Daniëlle van Vleuten