Header fietser

Nieuwsbericht - 22 maart 2023

Green Deal koffiepads en theezakjes winnaar Global Recycling Heroes

De Vereniging Afvalbedrijven is trots dat de Nederlandse Green Deal koffiepads en theezakjes de internationale Recycling Heroes Award 2023 heeft ontvangen. Dankzij de Green Deal, die Koffie & Thee Nederland in 2021 heeft gesloten met rijksoverheid en de Vereniging Afvalbedrijven, mogen koffiepads en theezakjes sinds januari bij het gft-afval. Dit levert Nederland op jaarbasis zo’n 88 miljoen kilo extra compost op. De Green Deal is een mooi voorbeeld van hoe ketensamenwerking tot verduurzaming van producten kan leiden.

Tot januari 2023 moesten de zakjes en pads bij het restafval worden gegooid, omdat het voor een consument lastig te zien is of een theezakje of koffiepad gemaakt is van composteerbaar materiaal. Hiermee werd verwarring bij de consument en vervuiling van het gft voorkomen. De Nederlandse producenten van koffie en thee hebben hard gewerkt om de theezakjes en koffiepads composteerbaar te maken. Momenteel is 93% van de theezakjes composteerbaar en bijna 97% van alle koffiepads. De ambitie is dat uiteindelijk alle in Nederland opererende bedrijven overstappen op composteerbare koffiepads en theezakjes. Koffiecapsules (cups) zijn nadrukkelijk uitgesloten van de Green Deal. Deze horen bij het restafval omdat ze niet of onvoldoende afbreken in de composteerinstallaties. De leden van Koffie & Thee Nederland werken aan een plan om alle aluminium en plastic koffiecups in Nederland via de huishoudelijke afvalstromen te kunnen inzamelen, sorteren en recyclen.

Koploper in Europa

"We zijn heel blij met deze erkenning", zegt Unico van Kooten, beleidsmedewerker Europese zaken bij de Vereniging Afvalbedrijven, "Het laat zien hoe belangrijk samenwerking met ketenpartijen is. De Nederlandse koffie- en theesector heeft de signalen vanuit de markt serieus opgepakt en zijn producten verduurzaamd. Ze zijn hiermee koploper in Europa. We hopen dat dit praktische voorbeeld internationaal inspirerend gaat werken."

Global Recycling Foundation

De Recycling Heroes Award is een initiatief van de Global Recycling Foundation. Deze organisatie zet zich in om wereldwijd recycling te stimuleren en te promoten. De Vereniging Afvalbedrijven steunt de GRF in haar strijd tegen de klimaatverandering en de transitie naar de circulaire economie. Door recycling kan tegen 2030 meer dan een miljard ton CO2 worden bespaard. Dit jaar ontving de organisatie 400 inzendingen uit de hele wereld. Behalve de Nederlandse Green Deal zijn er negen andere winnaars. De winnaars zijn tijdens de jaarlijks Global Recycling Day op 18 maart 2023 bekend gemaakt. De winnaars krijgen een beloning van $1000.

Jennifer Koster-Bos

Jennifer Koster-Bos