Nieuwsbericht - 14 april 2021

Composteerbare theezakjes en koffiepads op komst

88 miljoen kilo extra gft haalbaar

Vanmiddag is door demissionair staatssecretaris Van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat het startschot gegeven voor het verduurzamen van koffiepads en theezakjes. De koffie- en theebranche gaat op landelijke schaal composteerbare koffiepads en theezakjes op de markt brengen, zodat ze voortaan bij het gft kunnen.

Boris van der Ham, voorzitter Vereniging Afvalbedrijven: “Wij juichen deze stap toe. Hoe meer gft, hoe beter. Gft-recycling is belangrijk binnen de transitie naar de circulaire economie. Met het composteren van gft sluiten we de kringloop. Kwaliteit staat voor ons daarbij altijd voorop. Alleen van schone gft kunnen we schone compost van hoge kwaliteit maken. Compost van hoge kwaliteit is essentieel voor de Nederlandse bodem. Het zorgt voor een vruchtbare bodem waarop ons voedsel duurzaam wordt geteeld, nu en in de toekomst.”

Het ondertekenen van de Green Deal 'koffiepads en theezakjes bij het gft' op 13 april, door de branchevereniging Koffie & Thee Nederland, koffie- en theeproducerende bedrijven, de rijksoverheid en de Vereniging Afvalbedrijven, maakt het mogelijk meer schone compost te produceren. Koffie- en theebedrijven in Nederland beloven voor eind dit jaar over te stappen op composteerbare koffiepads en theezakjes. Hierdoor wordt een waardevolle grondstof uit het restafval gehaald, neemt de insleep van kunststof in het gft af en wordt compost verrijkt met theeblaadjes en koffieprut.

88 miljoen kilogram extra gft door Green Deal

Het doel van de Green Deal is dat in de loop van 2021 ten minste 75 procent van de op de Nederlandse markt aangeboden koffiepads en theezakjes composteerbaar is. De ambitie is dat uiteindelijk alle in Nederland opererende bedrijven zijn overgestapt op composteerbare koffiepads en theezakjes. In potentie levert dit circa 88 miljoen kilogram gft per jaar op.

“Met deze Green Deal zijn composteerbare theezakjes en koffiepads die veilig in de gft-bak kunnen een stap dichterbij. Goed voor het milieu en voor een gezonde toekomst. Zo ver zijn we nog niet, dus gooi ze nu nog bij het restafval en hou die wel/niet-lijst gft-afval goed in de gaten. Hoe beter we scheiden, hoe meer grijze zak we vermijden”, aldus staatssecretaris Van Veldhoven.

Aanpassing wel/niet-lijst gft-afval

Koffie- en theebedrijven werken momenteel hard aan de overschakeling naar composteerbare koffiepads en theezakjes. Rijkswaterstaat laat een onafhankelijke instelling toetsen of het beoogde doel wordt gehaald. Als dat het geval is, wordt de landelijke wel/niet-lijst gft-afval aangepast. Vanaf dat moment mogen koffiepads en theezakjes in de gft-bak. Dit is naar verwachting medio 2021 het geval.
De Green Deal is nationaal, maar de deelnemende partijen hebben afgesproken om ook bedrijven in andere landen te stimuleren over te schakelen naar composteerbare koffiepads en theezakjes.

Koffiecapsules niet

Koffiecapsules ('cups') zijn nadrukkelijk uitgesloten van de Green Deal. Deze horen bij het restafval. Koffie & Thee Nederland zoekt samen met haar leden naar oplossingen - op zowel nationaal als Europees niveau - voor het beter recyclebaar maken van de verschillende soorten koffiecapsules.

Circulaire economie

Recycling en restmaterialen