Nieuwsbericht - 5 december 2021

Compost voor gezonde bodem en duurzame teelt

Vandaag is het World Soil Day. Een initiatief van de United Nations, die daarmee sinds 2014 elk jaar op 5 december het belang van een gezonde bodem benadrukt. Tijdens deze dag vestigt de Vereniging Afvalbedrijven de aandacht op compost. Compost is een bodemverbeteraar en draagt bij aan duurzaam bodembeheer.

Voor verbetering van de Nederlandse bodem is een grote hoeveelheid organische stof van goede kwaliteit nodig. Compost levert de bodem die organische stof. Compost zorgt voor een duurzame verbetering van de bodem, voorkomt uitspoeling van nutriƫnten en legt CO2 vast in de bodem. Duurzaam bodembeheer leidt tot een betere bodemvruchtbaarheid en tot duurzamer geteelde gewassen.

Leden van de Vereniging Afvalbedrijven maken compost van gescheiden ingezamelde groente-, fruit- en tuinafval, kortweg gft. Voor het maken van compost van hoge kwaliteit is het belangrijk dat gft zorgvuldig wordt gescheiden bij de bron, zodat er geen materialen in zitten die niet in het gft of de compost thuishoren. Alleen van schoon gft kan schone kwaliteitscompost worden gemaakt. Om alle partijen hiervan bewust te maken, maakte de Vereniging Afvalbedrijven samen met haar composteerleden een film, die zij lanceert op World Soil Day 2021.

Jennifer Koster-Bos

Jennifer Koster-Bos