
Nieuws
Artikel - 17 juni 2025
Betere bronscheiding van bedrijfsafval
Campagnes bedrijfsafval leveren zichtbaar resultaat op
Bedrijven scheiden hun afval beter. Naast de restafvalbak kiezen bedrijven vaker voor extra bakken voor glas, papier/karton en andere stromen. De campagnes ‘Doe alsof je thuis bent’ en ‘Aan de bak’ van de Vereniging Afvalbedrijven dragen daaraan bij. Het aantal afvalbakken per bedrijfslocatie is gestegen van 1,28 gemiddeld naar circa 1,55.
Op de werkvloer produceren we in Nederland ruim vijf miljard kilogram bedrijfsafval per jaar, waarvan minder dan de helft wordt gerecycled. Om bedrijven aan het scheiden te krijgen, lanceerde de Vereniging Afvalbedrijven in 2023 de communicatiecampagne ‘Doe alsof je thuis bent’, die werknemers opriep om samen met hun leidinggevende aan de slag te gaan met afval scheiden op de werkvloer. Een jaar later volgde de campagne ‘Aan de bak’ waarin inzamelbedrijven nieuwe klanten adviseren om minimaal twee bakken te nemen. Leden van de Vereniging Afvalbedrijven pakken deze uitdaging met verve op. “Het was al onderdeel van onze klantgesprekken, maar dankzij de campagne hebben wij hier meer focus op”, vertelt Bas Jonkers, commercieel manager van Van Kaathoven.
Meest populair als tweede bak is de container voor papier en karton. Als derde bak kiezen bedrijven vaak voor glas of organisch materiaal (foto: Vereniging Afvalbedrijven | William Moore).
Nieuwe en bestaande klanten
Bij nieuwe klanten zorgt Van Kaathoven dat er minimaal twee bakken komen te staan. “We hebben instructies gegeven aan onze verkoopafdelingen en buitendiensten om bedrijven bewust te maken van het belang van gescheiden inzameling. Ook onze bestaande klanten benaderen we actief. Inmiddels is het geen campagne meer, maar een vast onderdeel van ons werkproces.” Jonkers ziet een positief resultaat. “Het aantal bakken per locatie is sinds de campagne gestegen. We krijgen meer grondstoffen binnen.” Leden van de Vereniging Afvalbedrijven die meedoen met de campagne ‘Aan de bak’ zien een stijging van gemiddeld 1,28 bak per bedrijfslocatie naar circa 1,55 bak.
Duurzaamheid leeft bij bedrijven
De campagnes komen als geroepen. “Een perfecte timing”, stelt Jonkers vast, vooral omdat het thema duurzaamheid leeft binnen het bedrijfsleven. “In het kader van duurzaamheid zijn steeds meer bedrijven bereid om hun afvalstromen te scheiden.” De nieuwe CSRD-rapportage (Corporate Sustainability Reporting Directive) draagt daar volgens hem aan bij. “Kleine en middelgrote ondernemingen worden in de toekomst verplicht om te rapporteren over hun afvalstromen. Voor grote bedrijven geldt die verplichting al. Door de rapportage worden ze bewuster en krijgen we meer vragen over wat er met hun afval gebeurt.”
Bas Jonkers (Van Kaathoven):
‘Het aantal bakken per locatie is sinds de campagne gestegen.’
Halveren restafval uit KWD-sector
Jaarlijks produceren bedrijven 2 miljoen ton restafval. De Vereniging Afvalbedrijven sluit zich aan bij de ambitie van de rijksoverheid om de hoeveelheid restafval uit de kantoren, winkel- en dienstensector (KWD-sector) terug te brengen tot 1 miljoen ton per jaar. Daarvoor ontwikkelde ze de campagnes ‘Doe alsof je thuis bent’ en ‘Aan de bak’. Voor de KWD-sector geldt een wettelijke scheidingsplicht, al hangt de verplichting af van de locatiegrootte, de hoeveelheid en de afvalsoorten. De Afvalwijzer voor bedrijven wijst uit welk bedrijfsafval een bedrijf moet scheiden.
Kennispartner voor klanten
Ook bij GP Groot inzameling merken ze dat klanten oren hebben naar duurzaamheid. “Eerst waren het vooral de grote bedrijven, inmiddels is duurzaamheid ook bij het midden- en kleinbedrijf geland.” Aan het woord is Jordy Hoekstra, commercieel manager van GP Groot inzameling. Klanten zien een inzamelbedrijf als kennispartner. “Ondernemers zijn druk met hun eigen business. Afval staat bij hen niet op nummer één. Dat is begrijpelijk. We laten bedrijven concreet zien welke impact hun inspanningen hebben op duurzaamheid. Dat doen we met alle collega’s; van onze klantenservice teams tot onze chauffeurs, die dagelijks op meer dan honderd locaties komen. Zij zijn het gezicht van de organisatie naar de buitenwereld.”
Afvalscheiden verlaagt kosten
Dat afvalscheiden financieel voordelig uitpakt, maakt het voor ondernemers extra aantrekkelijk. “Scheiden van afval levert bedrijven geld op. Restafval is verreweg de meest kostbare stroom en wordt de aanstaande jaren door CO2-heffingen wellicht nog duurder. Zamelen bedrijven glas of papier apart in, dan dalen de kosten.” Meest populair als tweede bak is de container voor papier en karton. “Als extra service bieden wij klanten aan dat zij gratis hun folies in zakken mogen aanbieden bij het papier en karton. Wij scheiden dit uit het papier en karton”, aldus Hoekstra. Als derde bak kiezen bedrijven vaak voor glas of organisch materiaal, afhankelijk van de sector.
Jordy Hoekstra (GP Groot inzameling):
‘We laten bedrijven concreet zien welke impact hun inspanningen hebben op duurzaamheid.’
Producentenverantwoordelijkheid
Ook PreZero, goed voor 80.000 bedrijfsklanten, constateert een verschuiving naar meerdere bakken. Naast de campagnes draagt het gratis inzamelen van plastic verpakkingen en drankkartons en glas daar sterk aan bij. “Sinds begin 2023 betalen producenten in het kader van de producentenverantwoordelijkheid de kosten. Dit maakt het scheiden een stuk voordeliger”, vertelt Harold Langens, bij PreZero commercieel verantwoordelijk voor het midden- en kleinbedrijf. Ook de toenemende druk vanuit de overheid speelt een rol, al ontbreekt volgens hem de handhaving. “De overheid handhaaft de wettelijke scheidingsplicht nauwelijks. Het midden- en kleinbedrijf weet vaak niet dat er een verplichting is.” Het gebrek aan handhaving was voor de Vereniging Afvalbedrijven mede aanleiding om de twee campagnes in het leven te roepen.
In de volgende versnelling
Meerdere afvalstromen scheiden is niet voor elk bedrijf weggelegd. “Vooral in binnensteden ontbreekt soms de ruimte voor drie of vier containers”, vertelt Langens. De kracht van de VA-campagnes vindt hij de gezamenlijkheid. “Het is goed dat we met z’n allen dezelfde boodschap naar buiten brengen. Nu de aanpak positief uitpakt, is het zaak dat we in de volgende versnelling gaan. Betere voorlichting en advies, adequate handhaving en striktere regelgeving vanuit de overheid zullen daar zeker bij helpen.”
Voorlichting bedrijven
Inzamelbedrijven doen er alles aan om bedrijven aan het scheiden te krijgen. Ze leveren een arsenaal aan scheidingsbakken, ook voor in kantoren, en zetten vol in op voorlichting, onder meer bij scholen en bedrijfsverenigingen. Jonkers: “We doen regelmatig een afvalquiz met ondernemers die op bezoek komen. Afvalscheiden blijkt best lastig. Daarom moeten we klanten en consumenten goed blijven voorlichten om de kwaliteit van de gescheiden stromen hoog te houden. Net als bij huishoudelijk afval is de kwaliteit van bedrijfsafval een punt van zorg.” Bij GP Groot inzameling gaat ‘Meester Tim’ (een medewerker van GP Groot) met een lesprogramma de scholen langs. Hoekstra: “Hij doet dat superleuk.”
Inzamelbedrijven doen er alles aan om bedrijven aan het scheiden te krijgen. Ze leveren een arsenaal aan scheidingsbakken en zetten vol in op voorlichting (foto: Erik Boschman).
Harold Langens (PreZero):
‘Het is goed dat we met z’n allen dezelfde boodschap naar buiten brengen.’
Inzicht in bedrijfsafval
Met afvalscans, sorteeranalyses en maatwerkadviezen geven inzamelbedrijven klanten inzicht in hun afval. Langens: “Met onze materiaalanalyse kiepen we letterlijk de container om. We vergelijken de afvalscheiding met andere afdelingen en leveren rapportages over afvalstromen voor jaarverslagen.” “Wij bieden volop transparantie”, vult Hoekstra aan, “Ondernemers draaien zelf aan de knoppen en krijgen inzicht in data over de afvalstromen, de kosten en de bereikte CO2-besparing.” De aanpak van de campagnes en de inzet van inzamelbedrijven slaan goed aan, maar Hoekstra benadrukt dat het bedrijfsleven nog op een beginpunt staat. “Er is nog een lange weg te gaan naar een circulaire economie.”