Nieuwsbericht - 26 augustus 2024

Vervolg campagne 'Doe maar apart' in september

Oproep elektrische apparaten, losse batterijen en accu’s altijd ‘apart’ in te leveren

De campagne ‘Doe maar apart’, gericht op elektronisch afval en batterijen, krijgt in september 2024 een vervolg. We roepen iedereen op om aan te sluiten. Samen hebben we meer bereik en dus meer effect.

De campagne 'Doe maar apart' die in 2023 is gelanceerd, roept heel Nederland op om elektrische apparaten, losse batterijen en accu’s altijd apart in te leveren. In september is het tijd voor een vervolg. Als collectief – bestaande uit BRBS Recycling, Nationaal Recycling Forum, NVRD, Stichting OPEN, Transport en Logistiek Nederland, en Vereniging Afvalbedrijven – zetten wij in op:

• Verschillende PR-activiteiten
  • Een landelijke radiocampagne (start 2 september)
  • Advertenties via de kanalen van 'indebuurt'
  • Sponsoring in diverse podcasts
  • Inleverpunten voor vapes (elektronische sigaretten) op festivals voor bewustwording
  • Optimalisatie van campagnewebsite doemaarapart.nl
  • Diverse verbeteringen aan en uitbreidingen van de toolkit

veroorzakers afvalbranden

Losse batterijen en apparaten met batterijen tussen het afval geven problemen bij de inzameling en verwerking. Het leidt vaak tot afvalbranden. Grote veroorzakers van branden zijn de elektrische boor, controller, elektrische step, hooverboard, powerbank, scheerapparaat, knoopcelbatterij en vapes. Ook gaan veel waardevolle grondstoffen verloren.

Meedoen?

Een boodschap blijft pas echt hangen als mensen deze meerdere keren via verschillende kanalen zien. Het helpt dus bedrijven en orgnasaties inhaken op de campagne. We geven enkele suggesties voor wat jullie kunnen doen. In de communicatiekit staan handige hulpmiddelen, zoals teksten, afbeeldingen en video’s.

• Plaats een nieuwsbericht op jullie website
  • Deel de boodschap via jullie sociale media
  • Plaats een bericht of advertentie in jullie eigen bladen/nieuwsbrieven
  • Vraag lokale media om de boodschap te verspreiden