Glas

Nieuwsbericht - 4 september 2024

Verduurzamen mobiliteit afvalsector

Nederland wil in 2050 geen broeikasgassen meer uitstoten. Afvalbedrijven werken mee aan klimaatbescherming en verminderen hun emissies. Dit doen ze met het inzamelen en omzetten van afvalstoffen in grondstoffen en energie. Daarmee maken we ons land minder afhankelijk van het gebruik van fossiele grondstoffen en brandstoffen. Ook met innovaties, zoals het verduurzamen van het wagenpark, leveren de bedrijven hun bijdrage aan de bescherming van het klimaat. Al blijkt dat in de praktijk niet altijd eenvoudig te zijn. Samen met de overheid verkent de Vereniging Afvalbedrijven de mogelijkheden van duurzamere mobiliteit.

Afvalbedrijven schakelen voor het verduurzamen van de mobiliteit onder meer over naar duurzame brandstoffen. Ook werken ze aan het slimmer organiseren van de logistiek. Het elektrificeren van het wagenpark is voor inzamelaars en rioolinspectiebedrijven een grotere uitdaging. Enerzijds omdat de specifieke voertuigen, die de bedrijven nodig hebben bij hun werk, nog onvoldoende beschikbaar zijn en soms tot drie keer duurder zijn dan de dieselvarianten. Anderzijds omdat de zware voertuigen vanuit veiligheidsoogpunt niet eenvoudig te elektrificeren zijn. De batterij kan mogelijk brand veroorzaken.

Elektrificeren wagenpark is een grote uitdaging

Capaciteit stroomnet

Ander knelpunt is het beperkte aantal laadpalen en de krappe capaciteit op het stroomnet. De VA bepleit voorrang voor de voertuigen in de afvalbranche bij het gebruik van het elektriciteitsnet en rekent erop dat dit wordt meegenomen in het maatschappelijke prioriteringskader dat de Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft opgesteld. Binnen dit kader wordt onder meer prioriteit gegeven aan ‘transporten met een groot algemeen belang’.

Emissiezones in binnensteden

Ook is het voor de bedrijven in de afvalbranche belangrijk dat ze voorlopig vrijgesteld blijven van de verplichting om het werk in stadscentra emissieloos uit te voeren. De invoering van ‘zero-emissiezones in binnensteden in 2025’ is als doel opgenomen in het Klimaatakkoord. De bedrijven in de branche voorzien onze maatschappij in een basisbehoefte. Ze ruimen het afval dat bij productie en consumptie ontstaat op en houden van onze riolen schoon waardoor afval- en regenwater goed kan wegvloeien.

Femke Jonker

Femke Jonker