Header fietser

Nieuwsbericht - 2 december 2019

Veilig en gezond werken ‘het nieuwe normaal’

Geslaagde bijeenkomst Stichting Arbocatalogus Afvalbranche

‘Hoe communiceer je intern effectief over veilig en gezond werken?’ Dat was dit jaar het centrale thema tijdens de informatiebijeenkomst van de Stichting Arbocatalogus Afvalbranche (StAA) in Driebergen op donderdag 28 november. Na kennismaking met de arbocatalogus, voorbeelden uit de praktijk en theorie uit de gedragspsychologie volgde een workshop om zelf aan de slag te gaan.

Dagvoorzitter Olaf Prinsen (directeur van de NVRD) opende de dag met een voorbeeld over de vanzelfsprekendheid waarmee ieder ouder nu zijn peuters in een kinderzitje op de achterbank goed vast zet. Hoe anders was dat dertig jaar terug toen kinderen nog zonder riem in de auto zaten. Prinsen: “Binnen onze branche moet veilig werken het nieuwe normaal worden, net zoals het gebruik van een veilig kinderstoeltje. Met elkaar moeten we ervoor zorgen dat het veiliger wordt op de werkvloer, dat de boodschap landt en beklijft.”

Uitwisselingssite

Ad Vermaas, voorzitter van de Afstemmende Werkgroep StAA, vertelde meer over de achtergrond en het belang van de Arbocatalogus Afvalbranche. Hij liet ook zien hoe je de arbocatalogus kunt gebruiken bij de interne communicatie over veilig en gezond werken. Vermaas besteedde extra aandacht aan de uitwisselingssite. Leden van de aangesloten brancheorganisaties (Vereniging Afvalbedrijven, NVRD, BRBS Recycling, BVOR) kunnen daar gebruik van maken. Eenmalig moeten zij een account aanvragen en krijgen dan toegang tot pagina’s vol handige tools en voorbeelden.

Herhalen, herhalen, herhalen

‘De kracht van herhaling’, dat was het thema van Lotje de Laat, Senior adviseur interne communicatie SUEZ Nederland. Met een eerlijk verhaal over afwegingen, ‘wat maakt het moeilijk’ en over wat wel of niet werkt, liet De Laat bruikbare adviezen achter bij haar collega’s in de zaal.
Ter plekke liet ze een mooi voorbeeld zien van interne communicatie: een veiligheidsfilm van het bedrijf, waarbij iedereen het aantal onveilige momenten mocht meetellen. De Laat vatte haar aanbevelingen samen als: ken je doelgroep, investeer in de leiders, hou rekening met verschillen, maak het leuk, kies! en dan: herhalen, herhalen, herhalen.

Gedragspsychologie

Hoe krijg je mensen zo gemotiveerd dat zij uit zichzelf kiezen voor veilig en gezond werken? Gedragspsycholoog Tünde van Hoek van Bureau D & B uit Nijmegen legde uit hoe weerstanden en drijfveren ons gedrag positief en negatief beïnvloeden. “Om gedrag te veranderen, moet je het begrijpen”. Belangrijk is om het doelgedrag zeer duidelijk en concreet te maken.
Bij de aansluitende workshop werkten de deelnemers aan de hand van het ‘Behavior Change Model’ zelf cases uit. Daarbij maakten ze een analyse van doelgedrag, keken naar het psychologisch landschap met motieven, weerstanden en omgevingsfactoren. Er zijn heel wat stappen nodig voordat er gekeken kan worden naar interventietechnieken.

Arbocatalogus Afvalbranche

De Arbocatalogus Afvalbranche is tot stand gekomen door samenwerking tussen Werkgeversorganisatie WENB, FNV Publiek Belang, CNV Connectief, Vakvereniging Het Zwarte Corps, BRBS Recycling, BVOR, NVRD en Vereniging Afvalbedrijven. De organisaties hebben zich in 2011 samen georganiseerd in de Stichting Arbocatalogus Afvalbranche (StAA). De stichting zorgt voor het actueel houden en verder ontwikkelen van de catalogus. Een van de activiteiten van de StAA is het stimuleren van het gebruik van de catalogus door het organiseren van informatiebijeenkomsten voor verschillende doelgroepen.
Meer informatie over de inhoud, werking en status van de Arbocatalogus Afvalbranche is te vinden op de website www.arbocatalogus-afvalbranche.nl.

Jennifer Koster-Bos

Jennifer Koster-Bos