Artikel - 10 maart 2023

Kijkje in de keuken bij Attero: hotwash-techniek voor hoogwaardige plasticrecycling

Week van AfvalHelden 2023

Ter gelegenheid van de Week van de AfvalHelden 2023 nemen we een kijkje in de keuken bij een van de afvalbedrijven. We zoomen in op een voor het brede publiek wat minder bekend procedé. De Polymer Recycling Plant van Attero maakt van plastic verpakkingen uit huishoudafval nieuwe plastic grondstoffen van hoge kwaliteit. Emiel Huijbregts, Business Unit Manager Polymer Recycling bij Attero, legt uit hoe dat in de praktijk in zijn werk gaat.

Vol enthousiasme vertelt Huijbregts over de plasticsrecyclingfabriek van Attero. Vijftien jaar geleden was hij nog werkzaam in de farmaceutische industrie en was daarvoor een groot deel van zijn tijd in China. De groep welvarende Chinezen is steeds groter geworden. Er wordt erg veel afval geproduceerd - vooral veel plastic afval - en daar bestaat nog geen goede oplossing voor. Als vader van drie kinderen kon hij niet wegkijken en heeft hij besloten mee te gaan helpen aan de oplossing voor dit vraagstuk. Tot op de dag van vandaag heeft hij hier nog steeds geen spijt van.

Alles op één terrein

Bij Attero worden verpakkingen uit het afval gehaald via een nascheidingsinstallatie. Een sorteerinstallatie zorgt voor een sortering in zogeheten monostromen. De folies en de mixkunststoffen daarvan gaan naar de Polymeren Recycling Plant en worden daar door een technisch hoogstaand proces (‘hotwash-techniek’) omgevormd tot een hoge kwaliteit gerecyclede kunststoffen, die ingezet kunnen worden in een breed scala aan eindproducten. “We doen alles op één terrein en gebruiken de energie die met onze eigen afvalenergiecentrale wordt opgewekt.”

Schoon wassen op hoge temperatuur

Het probleem van de plastics is dat ze sterk verontreinigd zijn, onder meer door het organische afval (etensresten, etc) in het huishoudelijke afval. “Omdat producenten onze korrels gebruiken voor het maken van nieuwe producten, is het heel belangrijk dat het materiaal schoon is. We moeten ook etiketten, drukinkten en lijm verwijderen.” Daarvoor doorloopt het materiaal in de installatie meerdere stappen. De plastics worden tot kleine stukjes versnipperd en worden vervolgens eerst koud en daarna heet gewassen, op zo’n 80 graden Celsius. Daarna komen de snippers in een drijf-zinkinstallatie waarbij een scheiding plaatsvindt. Vervolgens worden de snippers zowel mechanisch als thermisch gedroogd, om tot slot te worden omgesmolten tot een korrel.

Innovatief project

Afnemers van de kunststofkorrels zijn kritisch. Ze willen een grondstof van goede kwaliteit en eisen regelmatige beschikbaarheid. Huijbregts: “Met onze innovatieve technieken kunnen we een grondstof leveren die stabiel is en de gewenste kwaliteit heeft.” Hiermee behoort Attero tot de koplopers in Europa. De Polymeren Recycling Plant van Attero is geplaatst op de lijst van dertig meest innovatieve, inspirerende LIFE-projecten. Dit zijn vernieuwende projecten op het gebied van klimaat of milieu in Europa. “Daar mogen we in Nederland trots op zijn.” De kunststofkorrels die Attero maakt, zijn opnieuw te gebruiken voor de productie van bijvoorbeeld zakken, kratten, pallets en emmers.

Minder natuurlijke grondstoffen gebruiken

“Door innovaties kunnen we echt iets veranderen aan hoe we met de aanwezige grondstoffen in deze wereld omgaan. Door meer afval te recyclen, hoeven we minder natuurlijke grondstoffen aan de aarde te onttrekken. Het is niet alleen belangrijk maar ook ontzettend leuk werk”, zegt Huijbregts. “In de afgelopen vijftien jaar is de overtuiging dat we dit kunnen oplossen door te innoveren alleen maar sterker geworden. Ook producenten zijn steeds meer bezig met duurzaamheid. Goed beleid helpt. Nu het voor producenten verplicht wordt om een aandeel gerecyclede grondstoffen te gebruiken bij de productie van nieuwe verpakkingen, gaat de vraag alleen maar groeien.”

Week van de AfvalHelden

Het is deze week de Week van de AfvalHelden. Ook Attero heeft zijn medewerkers in het zonnetje gezet. Letterlijk, want alle medewerkers kregen een zonnebril cadeau. De zonnebril is gemaakt van gerecycled materiaal en zorgt voor veilige zonuurtjes deze zomer.

Daniëlle van Vleuten

Daniëlle van Vleuten