Nieuwsbericht - 12 september 2024

Jaarverslag 2023 Veiligheid Voorop

De Stichting Veiligheid Voorop heeft in de zomer haar Jaarverslag 2023 gepubliceerd. Het veiligheidsniveau van bedrijven die zich bezighouden met de verwerking van gevaarlijke stoffen ligt al een aantal jaar op hetzelfde niveau. Ook in 2023 is geen significante verbetering of verslechtering van de prestaties zichtbaar. Veiligheid Voorop verkent de mogelijkheden om dit ‘prestatieplafond’ in positieve zin te doorbreken.

Het doel van Veiligheid Voorop is het bevorderen van de veiligheidscultuur en de veiligheidsprestaties van de bedrijven in de (petro)chemische industrie en haar ketenpartners. In de periode van 2014 tot 2018 is zowel het aantal ongevallen met verzuim als het aantal procesveiligheidsincidenten aanzienlijk gedaald. Sindsdien liggen de cijfers op een vrijwel constant niveau.

Het aantal ongevallen met verzuim per 200.000 gewerkte uren (LTI-rate) lag in 2023 op 0,28. Het aantal procesveiligheidsincidenten per 200.000 gewerkte uren (de PSE-rate) was 0,35 in 2023. Helaas viel in 2023 in een van de aangesloten Seveso-bedrijven een dodelijk ongeval te betreuren. Het aantal Seveso-bedrijven dat meedoet aan de enquête van Veiligheid Voorop is het laatste jaar afgenomen. Een duidelijke verklaring voor deze daling ontbreekt. Mogelijk spelen werkdruk, personeelstekorten en de veelheid aan verplichtingen voor bedrijven om te rapporteren een rol.

Veiligheidsdag

De Stichting Veiligheid Voorop kijkt tevreden terug op de jaarlijkse Veiligheidsdag. In 2023 stond met het thema ‘Veilig Samen Werken in de Keten’ de samenwerking tussen opdrachtgever en opdrachtnemer centraal. Aan de dag namen bijna 180 personen uit het bedrijfsleven, overheid en wetenschap deel. De dag werd mede-georganiseerd door de brancheorganisatie voor dienstverlenende bedrijven in de procesindustrie (VOMI), in samenwerking met Safety Delta Nederland (SDN) en vertegenwoordigers van enkele brancheorganisaties en de Regionale Veiligheidsnetwerken.

Veiligheid Voorop

De Vereniging Afvalbedrijven heeft veilig en gezond werken hoog in het vaandel staan. Om die reden is zij aangesloten bij het programma Veiligheid Voorop. Dit is een samenwerkingsverband van branches in de (petro)chemieketen dat zicht richt op het verbeteren van de veiligheidscultuur bij Seveso-bedrijven (voorheen Brzo-bedrijven, Besluit Risico’s Zware Ongevallen). Sinds de inwerkingtreding van de Omgevingswet begin dit jaar is de naam ‘Brzo-bedrijf’ vervangen door ‘Seveso-bedrijf’. Seveso is de Europese naam voor deze bedrijven. Het jaarverslag van Veiligheid Voorop wordt aangeboden aan de verantwoordelijke staatssecretaris.

Angelique Allart

Angelique Allart