Artikel - 3 september 2024

‘Hightech-vuurtjes stoken’

AfvalHeld aan het woord

Robbie Kerremans rondde vijf jaar geleden zijn studie Procesoperator af met een stage bij Attero en is er niet meer weggegaan. Sinds een jaar is hij Senior Operator AEC (afvalenergiecentrale) in Moerdijk en hij is helemaal blij met deze functie.

Zijn vrije tijd verdeelt hij momenteel over zijn trainingen voor de triatlons en het klussen aan zijn huis. In september hoopt hij met zijn vriendin te kunnen verhuizen. Maar zijn werk vindt hij ook enorm leuk, al was dat een toevalstreffer. “Ik kreeg voor mijn afstudeerstage Attero toegewezen, daar had ik geen keuze in. Het had ook bijvoorbeeld een petrochemisch bedrijf kunnen zijn. Het werk tijdens mijn stage beviel me prima en ik kreeg aansluitend een baan aangeboden.”

Geen lopendebandwerk

“Het is absoluut geen lopendebandwerk, mijn baan is heel afwisselend”, vervolgt Robbie. “Onze ploeg van acht man stookt ‘hightech-vuurtjes’ om het afval te verbranden en zo energie op te wekken. Daarbij zorgen we ervoor dat de emissies aan de eisen voldoen. Die verbranding verloopt niet altijd zoals wij willen en op zulke momenten sturen we bij. Ook zijn er soms technische kwesties die ik moet oplossen of zaken die ik wil uitzoeken. En ik leer nog steeds bij.”

Trainen voor triatlons

Robbie werkt in de ploegendienst. Dat maakt het voor hem mogelijk om geregeld overdag te trainen voor de triatlons - zwemmen, wielrennen en hardlopen -, die hij sinds een jaar of drie loopt. “Ja, dat is wel een beetje verslavend. In de weken voor een wedstrijd ben ik daar wel 10 tot 15 uur mee bezig. Ik heb al eens een wedstrijd in Duitsland gedaan, daar koppelde ik meteen een weekje vakantie aan vast.”

Snel gegaan

Dat hij al na vier jaar de functie Senior Operator kreeg, had Robbie vooraf niet kunnen bedenken. “Ik ben echt heel blij met wat ik nu bereikt heb. Als senior operator heb ik meer verantwoordelijkheden en ik vervang de Hoofd Operator als hij afwezig is. Ik had niet verwacht dat ik dit zo snel zou behalen.”

Inge Heuff - @copyright

Inge Heuff op LinkedIn