Header afvalstromen

Nieuwsbericht - 20 maart 2019

EuRIC lanceert recyclingtak voor kunststof

De Europese koepelorganisatie voor recyclingbedrijven EuRIC heeft een kunststofrecyclingtak gelanceerd, de EPRB. Twaalf nationale recyclingorganisaties, waaronder de Vereniging Afvalbedrijven, zijn bij de oprichting betrokken. Leden van de Vereniging Afvalbedrijven zijn actief in verschillende delen van de kunststofketen. Kunststof is een steeds relevanter onderwerp op de Europese agenda. De Vereniging Afvalbedrijven werkte daarom heel graag mee aan de oprichting van een speciaal op deze stroom gerichte tak.

De nieuwe kunststoftak gaat vooral aandacht vragen voor ‘design for recycling’. Bij het ontwerp van producten moet meer nagedacht worden hoe zij na gebruik zo goed mogelijk verwerkt worden tot zuivere grondstoffen voor nieuwe hoogwaardige producten. Ook het goed op elkaar afstemmen van chemicaliën-, product- en afvalregelgeving is van groot belang om plastic recyclers lange termijn zekerheid te kunnen verschaffen. Verder is het voor de EPRB topprioriteit om de afzet van grondstoffen uit recycling te bevorderen. De kunststoftak richt zich hierbij op zowel harde kunststoffen als op kunststof verpakkingsafval.

EuRIC staat voor European Recycling Industries’ Confederation en is een Europese organisatie die de belangen behartigt van recyclingbedrijven in Europa en hun positie verder wil verstevigen. EuRIC is gevestigd in Brussel en vormt een sterk en groeiend platform voor de Europese recyclingindustrie, om in nauwe samenwerking met de Europese beleidsmakers de transitie naar een circulaire economie te ondersteunen en te versnellen. In 2016 is de Vereniging Afvalbedrijven lid geworden, omdat de doelstellingen naadloos aansluiten bij EuRIC.

Unico van Kooten

Unico van Kooten