Nieuwsbericht - 13 augustus 2024

Afvalconferentie 2 oktober 2024: Van Kwestie tot Keuze

De NVRD en Vereniging Afvalbedrijven organiseren op woensdag 2 oktober de jaarlijkse Afvalconferentie. Dit jaar is het thema ‘Van Kwestie tot Keuze’. We staan stil bij lastige kwesties die spelen. En bij keuzes die we moeten maken om de circulaire economie goed te laten draaien.

De circulaire economie is in gevaar. Op dit moment kunnen gerecyclede materialen vaak niet concurreren met primaire materialen. Bedrijven gaan failliet door een gebrek aan vraag naar gerecyclede materialen en door de grote internationale concurrentie. We dreigen terug te vallen in de oude, lineaire economie. De oorzaak én de oplossing is een kwestie van keuzes! Zolang producenten en hun klanten kiezen voor nieuw materiaal en de politiek geen andere keuzes mogelijk maakt, staat de afvalinfrastructuur onder druk. En daarmee de circulaire economie.

Op woensdag 2 oktober 2024 staan we in de Jaarbeurs in Utrecht stil bij kwesties en keuzes die we samen moeten maken om de circulaire economie tot een succes te maken. Tijdens een programma vol debat en dialoog, nemen sprekers ons mee in de keuzes die wij samen moeten maken. Wat kunnen wij hier het oog op de toekomst van elkaar leren?

Journalist en presentator Rens de Jong (linkerfoto) is onze middagvoorzitter en leidt ons door het programma. Na een vlammend betoog van oud-politicus Klaas Dijkhoff gaan we uiteen in twee deelsessies. We sluiten af met de hamvraag ‘Van Kwestie tot Keuze’ en een netwerkborrel.

Meer informatie over het programma, de sprekers en de wijze van aanmelden is te vinden op www.afvalconferentie.nl.

Femke Jonker

Femke Jonker